måndag 21 december 2009

Hudiksvallsminnen: Sven Brännvin



Det var på den tiden då Systembolaget var beläget nedanför Läroverket, vid gamla busstorget. Bakom systembolaget bodde A-lagaren Sven Brännvin. Periodvis var Kniv-Barbro inneboende hos Sven Brännvin. Ibland när pengarna började tryta hängde hon ut denna banderoll. Det går inte att förklara för 80-talister hur det var. Man måste ha varit där.
Notering: Ett Helrör på denna tid var 75 centiliter sprit, och ett sånt kallades "sjuttifemma". Men staten som länge haft dåligt samvete för att dom sålde sprit till folk bestämde en dag att ett helrör endast skulle få innehålla 70 cl sprit. Och så fick vi ordet "sjuttis", medan "sjuttifemma" lades till historien.

Musikteori del 1 – Dursubdominantens möjliga ursprung


Låtarna Hang them High, Classical Gas, The Good the Bad and the Ugly, Exodus, Hotel California, Sailing, Yesterday, Sealed With A Kiss, She’s Not There, Love Is Blue, Scenen där Sandmannen Hamnar Mitt I Partikelfysikexperimentet Och Blir Sandmannen i Spindelmannen 3, Green Peppers, Perfect Strangers, Qui est in qui est out, Lumpy Gravy, Oxygene Part IV och Mr. Customs Man, har det gemensamt att de innhåller en sk. dursubdominant. Det är inte så invecklat som det låter. Så här funkar det: (Och det blir oftast bra).

I en låt som går i exempelvis Em är Am en helt vanlig subdominant, och också den vanliga lösningen.
Men går låten i Em och innehåller ett rent A-dur, är A-dur dursubdominant till Em.
Alltså är D-dur dursubdominanten om låten går i A-moll, C-dur dursubdominanten om låten går i Gmoll, and so on. Det är väldigt praktiskt att lära sig dessa musiktermer, för de som inte har absolut gehör. Om man exempelvis behöver korrigera någon som spelar i A-dur att byta till C-dur kan man skrika ”En liten ters upp”. Då förstår den som spelar att han ska spela C-dur, om han kan musikteori. I annat fall kan man skrika C-dur, men då måste man ju först ta reda på vilken tonart han spelar i. Därför är musikspråket ofta motiverat (fast man överlever utan det).